راهنمای خرید پارچه ساتن، لیست قیمت و خرید اینترنتی پارچه ساتن های جدید 1402

امتیاز دهید

تصور کنید که به یک مجلس و یک مهمانی یا یک مراسم عروسی خیلی مهم دعوت شده‌اید. آن موقع است که طبق معمول آنچه که به ذهنمان می‌رسد این است که چه لباسی بپوشیم؟ یا لباسمان باید چه مدلی باشد؟ اصلاً پارچه‌های مجلسی مناسب مراسم پیش رویمان کدام‌ها هستند؟ بدون شک لباس انتخاب شده آن چیزی نخواهد بود که مناسب مجلس ما باشد. چراکه انواع پارچه‌های مجلسی، از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که می‌توانند یک لباس را زیبا کرده یا ظاهری نامناسب به آن ببخشند. پارچه ساتن یکی از انواع پارچه‌های مناسبی است که می‌توانید در مراسم‌های مختلف از آن استفاده کنید. از همین رو در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پارچه‌های ساتن آشنا کنیم. تا بتوانید بهترین لباس با پارچه ساتن را تهیه کرده و در مجالس مختلف بدرخشید.
 مدل لباس ساتن

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 
1.    پارچه ساتن چیست؟
2.    تاریخچه پارچه ساتن
3.    انواع ساتن
4.    لیست قیمت پارچه ساتن
5.    نحوه شستشوی پارچه ساتن

پارچه ساتن چیست؟

پارچه ساتن یکی از پارچه‌های معروف و یکی از سه بافت اصلی صنعت نساجی همراه با ظاهری ساده اما جذاب است. این پارچه دارای قسمتی صاف و براق و قسمتی مات و کدر بوده و غالباً از ابریشم ساخته می‌شود. بافت ساتن به تعداد چهار یا بیش از چهار تا نخ پود با یک نخ تار درمی‌آمیزد و یا برعکس. یعنی چهار یا بیش از چهار نخ تار با یک نخ پود به هم پیوند می‌خورند. یکی از اولین انتخاب‌‌های افراد مشهور برای دوختن لباس‌‌های شب پارچه‌های ساتن است. زیرا به‌دلیل داشتن وزن‌‌های مختلف و سطح صاف و براق، جلوه بسیار زیبایی به لباس می‌بخشد. درخشندگی یک قسمت از این پارچه سبب شده تا وقتی به شکل لباس دوخته می‌شوند ظاهری مجلل به خود بگیرند. همچنین انعطاف‌پذیری پارچه ساتن به خیاط این امکان را می‌‌دهد که برای انواع طرح‌‌ها از این پارچه نیز استفاده کنند.
 مدل لباس ساتن

تاریخچه پارچه ساتن

پارچه ساتن و تکنولوژی ساخت آن از طریق جاده ابریشم به خاورمیانه راه یافته و سپس به‌طور گسترده در سراسر منطقه گسترش پیدا کرد. تاریخچه ساخت پارچه ساتن به قرون وسطای چین در شهر گوانجو برمی‌گردد که منحصراً با ابریشم بافته می‌شد. ایتالیا اولین کشوری از کشورهای غربی بود که این پارچه در قرن ۱۲ میلادی به آن‌جا راه یافت. در قرن 12 و 13 توسط رومیان به علت ظرافتی که در لباس‌های سلطنتی ایجاد کرده بود، محبوب شد. وقتی تولیدکنندگان یاد گرفتند از الیاف مختلف استفاده کنند تا جلوه ساتن را بگیرند، ساتن در دسترس شهروندان معمولی قرار گرفت.

انواع ساتن

۱. ساتن آمریکایی 

یک نوع پارچه ساتن که امروزه خیلی پرطرفدار شده، ساتن آمریکایی است که جزء ساتن‌های مات نیز به‌حساب می‌آید. ساتن آمریکایی طرحدار وزن سنگین‌تری نسبت به مابقی ساتن‌ها داشته و مقاوم‌تر است. این پارچه به دلیل تاروپود و بافت فشرده، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. بدین سبب لباس مجلسی با پارچه ساتن آمریکایی کمتر نخ‌کش شده و طول عمر بیشتری خواهد داشت. ساتن آمریکایی دارای انواع گوناگونی همچون تافته، براق، کرپ، پشت کرپ، گنی، معمولی، حریر، پلنگی، چروک، دوشز و… است. از طرفی به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و رنگ‌بندی پارچه ساتن آمریکایی می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. پیشنهاد ما برای دوخت پیراهن مردانه و زنانه، کت و دامن، شلوار و … خرید پارچه ساتن آمریکایی است.

مدل لباس ساتن امریکایی

۲. ساتن مرلین

ساتن مرلین پارچه نسبتاً ضخیم، لخت و لطیف است و حالتی دورو دارد که یک روی آن مات و روی دیگرش براق است. این پارچه جزء ساتن‌های خیلی براق نبوده و به عنوان ساتن نیمه مات شناخته شده است و معمولاً در تمامی فصول مورداستفاده قرار می‌گیرد. ساتن مرلین به دلیل نداشتن آبرفت، چروک‌پذیری بسیار کمی دارد و بیشتر برای لباس عروس استفاده می‌شود.

مدل لباس ساتن مرلین

۳. ساتن استات نانو

این پارچه به‌دلیل درخشش خود طرفداران زیادی دارد و امروزه در لباس‌های مجلسی به‌خصوص نامزدی و لباس عروس بسیار استفاده می‌شود. اصولاً نرمی پارچه ساتن استات نانو برگرفته از بافت آن است و کاملاً از الیاف مصنوعی و پلی‌استر تولید می‌شود. با داشتن بافت بسیار ظریف در بین تاروپود آن نرمی و براقیت دیده می‌شود که حس مجلل بودن را به فرد القا می‌کند. با توجه به درصد بالای الیاف مصنوعی در تولید ساتن استات نانو، می‌توانید آن را تا مدت‌های زیادی بپوشید.  

مدل لباس ساتن استات نانو

۴. ساتن ال ایکس

اگر می‌خواهید لباسی با زیبایی چشمگیر که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند داشته باشید، پیشنهاد ما به شما پارچه ساتن ال ایکس است. سطح این پارچه در برابر آسیب، پایداری خوبی داشته و در همه فصول سال مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پارچه به‌دلیل نداشتن آبرفت، چروک‌پذیری بسیار کمی داشته و دارای ضخامت بسیار بالایی است. بدین سبب خرید پارچه ساتن ال ایکس برای انواع مدل لباس‌های بلند که نیاز به ضخامت بیشتر دارند، بسیار مناسب است. همچنین به‌دلیل سبکی و براقیت این پارچه بسیار مناسب برای لباس‌های مجلسی، دامن، شومیز، پیراهن و ... است. علاوه‌بر آن گاهی پارچه ساتن ال ایکس در برخی موارد به‌ عنوان آستر لباس‌های مجلسی گیپور استفاده می‌شود.

مدل لباس ساتن ال ایکس

۵. ساتن ابریشم (ساتن سیلک)

پارچه ساتن سیلک یک پارچه براق است که از نظر ظرافت، ظریف و نازک مانند حریر می‌باشد. پارچه ساتن ابریشم لطافت و درخشش خیره‌کننده در بافت خود دارد که اندام را کشیده‌تر و ظریف‌تر نشان می‌دهد. ساتن ابریشم به‌دلیل ظرافتی که دارد برای لباس‌های مجلسی و مهمانی بسیار مناسب است. در حقیقت می‌توان گفت که این پارچه یک اصل اساسی در طراحی و دوخت لباس‌های شب و عروسی است. نرمی و ظرافت این پارچه در روسری ساتن ابریشم زیبایی هرچه تمام‌تر فرد را نشان می‌دهد. همچنین اگر از آن دسته بانوانی هستید که برای مهمانی‌ها لباس کاملاً پوشیده انتخاب می‌کنید، استفاده از پارچه ساتن سیلک برای شما مناسب است.

مدل لباس ساتن ابریشم (سیلک)

۶. ساتن طرحدار

پارچه ساتن طرحدار مناسب برای فصول بهار و تابستان بوده و ازجمله پارچه‌های پرطرفدار در طیف ساتن‌ها است. این پارچه دارای طرح‌ها و مدل‌های زیبا و فوق‌العاده نرم است که بدن‌نما نبوده و حالت چروکی ندارد. خرید پارچه ساتن طرحدار برای دوخت انواع مدل شومیز، پیراهن‌های بلند و کوتاه، انواع شلوار، دامن و ... مناسب است. 

مدل لباس ساتن طرحدار

۷. ساتن کش

پارچه ساتن کش یکی از انواع پارچه‌های معروف و پرطرفدار با قیمت مناسب و جنسی بسیار شیک در جهان شناخته شده است. جنس تاروپود این ساتن از نخ‌های بلند ابریشمی، نایلونی یا پلی‌استر است که یک روی خیلی براق و یک روی مات دارد. مقدار الاستین، لاکرا یا اسپندکس ساتن کش در مقایسه با انواع دیگر ساتن، کشسانی بیشتری دارد و مانع از چروک شدن آن می‌شود. این ساتن در انواع رنگ و طرح‌ تولید شده و با داشتن سطحی نرم و انعکاس نور، جلوه خاصی به مدل‌های لباس می‌بخشد. از طرفی این پارچه عیب و ایرادهای اندام شما را پوشانده و نشست خوبی بر روی تن دارد.

مدل لباس ساتن کش

۸.حریر ساتن

حریر ساتن نوعی از ساتن‌های شیک بوده که بسیار سبک و لطیف است و جزء پارچه‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. نوع براقیت این نوع ساتن نیز بسیار ملیح و ملایم است و وزن کم‌تری نسبت به سایر ساتن‌ها دارد. این ویژگی‌های حریر ساتن سبب شده که در دوخت لباس‌های سبک و تولید شال و روسری از آن استفاده شود.

مدل لباس حریر ساتن

۹.ساتن مات

ساتن مات مناسب برای بانوانی است که به زرق و برق زیادی چندان علاقه‌ای ندارند. پوشیدن شومیز یا پیراهنی از ساتن مات یکی از انتخابات بانوان شیک‌پوش و باسلیقه است. این پارچه به‌خاطر جنس لطیف و تنخوری عالی آن پرطرفدار بوده و در رنگ‌های مختلف تولید شده است. ساتن مات نسبت به سایر ساتن‌ها شست‌وشوی راحت‌تری نیز دارد و لکه بر روی آن کمتر به چشم می‌آید. همچنین این ساتن علاوه‌بر لباس برای دوخت کیف و کفش و ... مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدل لباس ساتن مات

۱۰.ساتن می سی نو

ساتن می سی نو یا ساتن پشت کرپپ، به‌ عنوان ساتن دو‌رو نیز شناخته می‌شود. روی این پارچه براقیت کم‌تری نسبت به سایر ساتن‌ها دارد و پشت پارچه کرپ است. ساتن می سی نو دست خیاط و طراح لباس را برای ترکیب پشت‌ و روی پارچه باز می‌گذارد. این پارچه به‌دلیل درخشش کمتر و بافت ابریشمی که دارد بسیار مناسب برای لباس‌های لوکس است. ساتن می سی نو برای دوخت لباس‌های مجلسی، نامزدی، عروسی، انواع مانتو با مدل‌های فون، کلوش، ساده و یا به‌صورت ترکیبی مناسب است. خرید ساتن می سی نو برای افرادی که اندام چهار‌شانه و پُری دارند توصیه می‌شود تا از درخشندگی و تناسب بهتری برخوردار شوند.

مدل لباس ساتن می سی نو

۱۱. آستر ساتن

پارچه آستر ساتن سطح نرم، براق و آهار بیشتری داشته و حالت ایستایی بهتری نسبت به سایر ساتن‌ها دارد. آستر ساتن شکیل‌تر از آستر پلی‌استر بوده و موجب ایجاد حس شیک بودن در لباس موردنظر می‌شود. این ساتن ضخیم بوده و بدین سبب برای استفاده در کت و پالتو بسیار مناسب است. آستر ساتن تنها برای زیر پیراهن‌های گیپور مناسب بوده و موجب ایجاد جلوه براق و زیبایی خواهد شد. 

مدل لباس آستر ساتن

لیست قیمت پارچه ساتن

لیست قیمت انواع پارچه‌های ساتن به شرح زیر می‌باشد: 


1.    ساتن آمریکایی: هر متر 152 هزار تومان
2.    ساتن مرلین: هر متر 470 هزار تومان
3.    ساتن استات نانو: هر متر 349 هزار تومان
4.    ساتن کش، آستر ساتن و ساتن ال ایکس: هر متر 119 هزار تومان
5.    ساتن ابریشم (ساتن سیلک): هر متر 158 هزار تومان
6.    ساتن طرحدار: هر متر 145 هزار تومان    
7.    حریر ساتن: هر متر 10 هزار تومان
8.    ساتن مات: هر متر 45 هزار تومان
9.    ساتن می سی نو: هر متر 138 هزار تومان

نحوه شستشوی پارچه ساتن

برای تمیز کردن پارچه ساتن، بسیار مهم است که به آن آسیب نرسانیم. برای حفظ لطافت و براقیت آن هرچه زودتر لکه را ببینید و آن را در آب سرد بشویید. سپس آن را در یک سطح مسطح خشک کنید و مطمئن شوید که لکه از بین رفته است. پارچه ساتن را در زیر نور و گرمای مستقیم قرار دهید. همچنین از اتوکشی مستقیم با درجه بالا بر روی پارچه ساتن پرهیز کنید. هنگام اتوکشی از یک پارچه واسط بین اتو و پارچه استفاده کرده و یا لباس را پشت‌ورو کنید. 

مدل لباس ساتن

سخن نهایی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با پارچه ساتن و انواع آن آشنا کنیم تا بتوانید برای دوخت لباس مجلسی از آنها بهره بگیرید. توجه داشته باشید که انتخاب شما بستگی به اندام و مدل لباستان دارد. بنابراین قبل از آن که پارچه ساتن بخرید، به تمامی موارد توجه کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه