پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

امتیاز دهید

تولیدی‌های پوشاک برای موفقیت در عرضه و فروش محصولات خود معمولاً مطابق با مد و فصل جلو می‌روند. اصولاً پوشاک فصول سرد، تولیدی‌های لباس زمستانی و پاییزی را از اواخر تابستان درگیر خود می‌کنند. هر ساله با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال، بازار پارچه‌های پشمی چهارخانه حسابی گرم می‌شوند. در بازار فروش البسه، این پارچه در اواخر تابستان تا اواخر پاییز و زمستان از فروش بالایی برخوردار است. پارچه پشمی چهارخانه یک پارچه گران قیمت و درعین حال کاربردی در بین بانوان شیک‌پوش است. که برای تولید و دوخت انواع لباس زنانه ازجمله پالتو، شلوار، مانتو پاییزه و ... بسیار کاربرد دارد. شما می‌توانید از انواع پارچه پشمی چهارخانه مصنوعی و طبیعی استفاده کرده و خود را در روزهای زمستانی، از سرما حفظ کنید. اگر برای تولید انواع پالتو زنانه، قصد خرید این پارچه را دارید، باید قبل از هر اقدامی با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

مدل لباس پارچه پالتویی پشمی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. پارچه پالتویی پشمی چهارخانه چیست؟

2. تاریخچه پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

3. نحوه تولید پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

4. نحوه نگهداری پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

پارچه پالتویی پشمی چهارخانه چیست؟

این پارچه‌ها غالباً از پشم طبیعی حیواناتی همچون گوسفند، بز و … تهیه می‌شوند و بسیار گرم هستند. به‌طوری‌که حدود ۸۰ درصد گرمای بدن فرد را حفظ کرده و از نفوذ سرما به‌خوبی جلوگیری می‌کنند. پارچه پالتویی پشمی چهارخانه نوعی پارچه پرزدار یا کرک‌دار است که شلال یا پرزهای آن در مقایسه با پارچه‌های مخمل مقداری بلندتر هستند. این پارچه‌ها از شبکه‌ای از نخ‌ها با الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از این دو تشکیل شده‌اند.

مدل لباس پارچه پالتویی پشمی

خرید پارچه پالتویی پشمی چهارخونه

تاریخچه پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

قبل از اهلی شدن گوسفندها، آن‌ها پرموتر از پشم بودند و موهای گوسفندان به عنوان یک ماده نساجی چندان مفید نبود. در حدود 11000 سال پیش، زمانی‌که گوسفندها اهلی شدند، پرورش‌دهندگان گوسفند شروع به انتخاب صفات در گله خود کردند. بدین سبب با انجام این کار گوسفندان به تدریج پشمالوتر شدند. پارچه پالتویی در زمان امپراتوری روم یکی از منسوجات مهم بود و سپس در طول قرون وسطی در زندگی اروپاییان اهمیت بیشتری یافت. همچنین در حدود سال 1200 پس از میلاد، تولید پشم جزء اصلی اقتصاد ایتالیا شده بود. سپس با طلوع رنسانس، تولید پارچه پشمی چهارخانه در بقیه اروپا گسترش یافته بود. اما به محض اینکه امپراتوری بریتانیا گوسفندان را به قاره استرالیا معرفی کرد، مسیر صنعت پشم جهانی به شدت تغییر یافت.

مدل لباس پارچه پالتویی پشمی

نحوه تولید پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

تراشیدن

برخی از حیوانات در طول سال تنها یکبار بر روی سطح بدن خود پشم خواهند داشت. این در حالی است که برخی دیگر در طول سال چندین بار پشم دارند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. پشم گوسفند را نیز در طول سال تنها یکبار می‌توان چید و چیدن پشم آن به‌صورت یک تکه انجام می‌شود.

رتبه‌بندی

پس از اینکه پشم تراشیده شد، نوبت به رتبه‌بندی آن می‌رسد. رتبه‌بندی پشم گوسفند به شرایطی که گوسفند در آن پرورش یافته و کیفیت پشم بستگی دارد.

جداسازی ناخالصی‌ها

معمولاً پشم تراشیده شده حاوی ناخالصی و کثیفی‌هایی است که باید با شست‌وشو نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود. پس از شست‌وشو، پشم شانه شده و پشم خالصی به‌دست می‌آید.

تنیدن

قبل از تنیدن پشم به نخ بافندگی، بار دیگر آن را شانه می‌کنند تا رشته‌های پشم به‌صورت موازی قرار بگیرند. سپس پشم آماده بافتن، وارد چرخه‌ای می‌شود و مراحل تنیدن آغاز خواهد شد. در این فرآیند پشم تنیده و بافته شده و شعاع آن کمتر خواهد شد تا ضخامت موردنظر حاصل شود.

رنگ کردن

رنگ کردن پشم مهم‌ترین مرحله تولید پارچه پشمی چهارخانه است که سه روش مختلف برای انجام آن وجود دارد. رنگ کردن بالا، رنگ کردن نخ و رنگ کردن قسمتی. در رنگ کردن بالا رشته‌های بلندتر رنگ شده و رشته‌های کوتاه حذف خواهند شد. این روش مناسب‌ترین روش از رنگ کردن پشم است که قبل از بافته شدن و پس از تنیده شدن انجام می‌گیرد. در روش رنگ کردن، پس از تنیده شدن نخ، رنگ کردن آغاز شده و معمولاً برای پارچه‌های چهارخانه از این روش استفاده می‌کنند. روش رنگ کردن قسمتی بعد از تولید نخ و قبل از تبدیل شدن آن به پارچه انجام می‌شود.

خم کردن

مرحله خم کردن حساس‌ترین مرحله تولید پارچه پشمی چهارخانه است. چراکه اگر خطایی به وجود بیاید، هزاران نخ تنظیم شده به پارچه تبدیل نخواهند شد. امروزه این مرحله با دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای انجام می‌شود. بدین سبب میزان خطا در آن بسیار کاهش پیدا کرده است.

بافتن

پس از خم شدن و تنیده شدن نخ، نخ‌ها برای بافته شدنُ وارد دستگاه می‌شوند. در این مرحله براساس طرحی که قرار است بر روی پارچه ایجاد شود، نخ‌ها بالا و پایین می‌شوند. 

شستشو مرحله آخر تولید پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

در مرحله آخر، پارچه‌های زمستانی در آب گرم شسته می‌شوند که معمولاً یک‌سوم از سایز آن‌ها کاهش می‌یابند. پس از طی این مراحل پارچه حاصل شده توسط کارشناسان بررسی شده تا پارگی یا اشکال بر روی آن‌ها وجود نداشته باشد.

 

حتما بخوانید: پارچه مخمل کبریتی و نکات زیبا ترین استایل ها با پارچه مخمل کبریتی

مدل لباس پارچه پالتویی پشمی

 

نحوه نگهداری پارچه پالتویی پشمی چهارخانه

شست‌وشوی لباس‌های پشمی

• شستن پالتوهای پشمی چهارخانه نسبت به سایر لباس‌ها دقت بیشتری می‌‎خواهد. قبل از هر کاری به برچسب راهنما بر روی لباس دقت کنید. توصیه‌های آن را جدی گرفته و طبق آن‌ها عمل کنید. اگر لباس‌های پشمی چهارخانه زیاد کثیف نیستند، نیازی به استفاده از ماشین لباسشویی یا موادشوینده ندارید. برای این کار یک تشت آب آماده کرده و لباس را به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. توجه کنید که دمای آب نباید زیاد باشد و آب باید سرد باشد تا تغییری در حالت لباس رخ ندهد. برای پالتوهایی که کمی کثیف شده‌اند، داخل تشت آب کمی موادشویند حل کرده و لباس را درون آن قرار دهید. در این مرحله از فشار دادن و چنگ زدن لباس پشمی پرهیز کنید. توجه داشته باشید که برای آبکشی نیز هرگز پالتو پشمی چهارخانه را نچلانید.

• تنها وقتی از ماشین لباسشویی استفاده کنید که لباستان کلفت و ضخیم است و یا الیاف محکمی دارد. برای این کار نیز درجه ماشین لباسشویی را بر روی کم تنظیم کرده و دمای آب را پایین قرار دهید. همچنین برای شست‌‌وشوی لباس‌های ظریف پشمی چهارخانه توسط لباسشویی نیز آن را بر روی لباس‌های ظریف تنظیم کنید. توجه کنید که از شوینده‌ها به مقدار کمی نیز برای پالتوهای ظریف استفاده کنید.

مدل لباس پارچه پالتویی پشمی

خشک کردن لباس‌های پشمی

برای گرفتن آب پارچه پالتویی پشمی چهارخانه آن را درون یک سبد قرار دهید تا آب آن خارج شود. یا می‌توانید داخل یک حوله بزرگ بپیچید تا آب لباس شسته شده جذب حوله شود. لباس پشمی را هرگز آویزان نکنید، درغیر این صورت لباس‌ها کش آمده و شل می‌شوند. همچنین برای خشک کردن این نوع پارچه‌ها، شومینه، شوفاژ و بخاری را نیز فراموش کنید. چراکه حرارت سبب تغییر حالت لباس پشمی می‌شود. بهترین روش برای خشک کردن این پارچه‌ها پهن کردن آن‌ها بر روی یک سطح صاف و دور از نور مستقیم خورشید است.

اتو کردن لباس‌های پشمی

برای ازبین بردن چروک پارچه‌های پشمی اگر می‌خواهید از اتو استفاده کنید، حتما بین اتو و لباس یک پارچه مرطوب قرار دهید. بهترین روش استفاده از اتوی بخار است که آن را در فاصله‌ مناسبی از لباس بگیرید تا چروک‌های لباس باز شوند.

مدل لباس پارچه پالتویی پشمی

سخن نهایی

بدون شک بیشتر بانوان، از حساس و ظریف بودن پارچه پالتویی پشمی چهارخانه باخبر هستند. ما در این مقاله شما را با دستورالعمل‌های صحیح شست‌وشو و نگهداری این پارچه آشنا کردیم. برای از دست ندادن کیفیت لباس‌های پشمی خود و استفاده بیشتر از آن‌ها، ضروری است که نکات بالا را به‌خوبی رعایت کنید. تا لباس‌های پشمی به زیبایی روزی که آن‌ها را خریداری کرده‌اید، به نظر برسند.

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه