پارچه مخمل کبریتی

امتیاز دهید

بدون شک لباس‌های فصل سرد سال یکی از محبوب‌ترین و شیک‌ترین سبک لباس‌ها هستند که بین بانوان رواج دارند. با اینحال برای دوخت انواع لباس‌های فصول سرد پارچه‌های خاصی طراحی شده که یکی از آن‌ها پارچه مخمل کبریتی است. پارچه مخمل کبریتی یکی از پارچه‌های دوست‌داشتنی است که از گذشته‌های دور در دنیای مد حضور داشته و هیچوقت قدیمی نمی‌شود. این پارچه حالتی لوکس و گران‌قیمت دارد و یک انتخاب فوق‌العاده شیک و عالی برای روزهای سرد سال است. مخمل کبریتی به‌دلیل بافت نسبتاً ضخیمی که دارد بیشتر در لباس‌های پاییزی و زمستانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. حتی به‌راحتی با لباس‌های مختلف ست شده و می‌تواند یک استایل منحصربه‌فرد برای شما بسازد. این پارچه ویژگی‌های خاصی دارد. حتی روش تولید و دوخت آن نیز متفاوت با بقیه پارچه‌ها است. می‌توانید از مخمل کبریتی برای دوخت انواع لباس‌ها استفاده کنید و مطمئن باشید که این لباس‌ها تا سالیان سال قابل استفاده هستند.

مدل لباس کبریتی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. پارچه مخمل کبریتی چیست؟

2. تاریخچه پارچه مخمل کبریتی

3. انواع پارچه مخمل کبریتی

4. نحوه نگهداری پارچه مخمل کبریتی

5. کاربردهای پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی چیست؟

مخمل کبریتی معمولاً از جنس نخ یا کتان است، اما از هر جنس دیگری همچون الیاف ابریشم نیز بافته می‌شود. مخمل کبریتی پارچه‌ای سه‌بعدی است که علاوه‌بر تار و پود، دارای کرک یا پرز نیز است. کرک‌ها الیافی هستند که عمودبر سطح پارچه مخمل کبریتی قرار گرفته و به آن نوعی از حجم و نرمی می‌دهند. همچنین این پارچه را می‌توان از الیاف ریون، ویسکوز، استات، موهر، کتان، پشم و پنبه هم تهیه کرد. جنس و ترکیب پارچه مخمل کبریتی می‌تواند بر روی کیفیت و قیمت آن اثر بگذارد. مثلاً مخمل‌ کبریتی‌هایی که از الیاف مصنوعی همچون ریون تهیه می‌شوند، ارزان هستند. اما مخمل کبریتی که به‌طورخالص از ابریشم بافته شده باشد، بسیار کمیاب است و اگر پیدا شود قیمت بالایی خواهد داشت. حتی اگر در بافت پارچه مقدار کمی الیاف اسپندکس استفاده شود، آن پارچه حالت کشی خواهد داشت. این پارچه دارای رج‌های فراوانی است که از پارچه لطیف و نرم تهیه و تولید شده است. برآمدگی‌های (ولز) این نوع پارچه به‌راحتی قابل تشخیص هستند که معمولاً با تعداد مشخص ولز در اندازه‌های مشخص قرار گرفته‌اند. همچنین برای بافت این پارچه از دو نوع نخ متفاوت استفاده می‌شود که در اغلب موارد این نخ‌ها از نوع پنبه‌ای هستند. در بعضی از موارد نیز ممکن است از پشم برای بافت نخ دوم استفاده کنند. چراکه پشم نرم‌تر و لطیف‌تر است و درصورتی‌که از پشم برای نخ دوم استفاده شود، پارچه لطیف و گرم‌تری تولید می‌شود.

 

مدل لباس کبریتی

تاریخچه پارچه مخمل کبریتی

این پارچه‌ها برای اولین بار در ایتالیا، ایران و چین تکامل یافته‌اند و سر منشاء آن‌ها به کشور پاکستان برمی‌گردد. عرب‌هایی که از راه جاده ابریشم، این پارچه را به کشورهای دیگر می‌فرستادند، کم‌کم سبب شناخته شدن آن شدند. در آن زمان پارچه مخمل کبریتی فقط برای اشراف‌زاده‌ها و خانواده‌های اصیل جهت دوخت لباس‌های فاخر استفاده می‌شد. اولین مخمل‌ کبریتی‌ها توسط تاجران عرب از چین وارد شد و در ایتالیا به فروش رسیدند. پس از آن تاجران ایتالیایی این وظیفه را به عهده گرفته و این پارچه را به سراسر اروپا وارد کردند. حتی از نقاشی‌های قرن سیزدهم به بعد می‌توان حضور این پارچه‌ها را در لباس‌های سوژه‌های نقاشی نیز مشاهده کرد. اما اروپا برای همیشه واردکننده باقی نماند و از قرن شانزدهم در والنسیا و پاریس کارگاه‌هایی برای تولید مخمل کبریتی تاسیس شد. از قرن هفدهم بورسا در عثمانی و لیون در فرانسه به مراکز مهم تولید این پارچه تبدیل شدند.

انواع پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی استاندارد

در هر اینچ از این نوع مخمل کبریتی، ۱۱ طرح راه‌راه وجود دارد. اگر تعداد راه‌راه‌ها در هر اینچ پارچه در بین ۸ تا ۱۳ باشند، باز هم این پارچه جزء پارچه‌های مخمل کبریتی استاندارد به‌حساب می‌آیند.

پارچه مخمل کبریتی فیلی

این نوع از پارچه مخمل کبریتی دارای راه‌راه بسیار بزرگ و ضخیم است. تعداد راه‌راه مخمل کبریتی فیلی معمولاً بین ۱.۵ تا ۶ است.

پارچه مخمل کبریتی رنگدانه‌ای

این پارچه از مخمل رنگی درست و تولید می‌شود. ویژگی‌های این پارچه سبب ایجاد راه‌راه‌های رنگی در آن می‌شوند که با هر بار شست‌وشو بیشتر به چشم می‌آیند. اکثریت پارچه‌های مخمل کبریتی از این نوع هستند.

مدل لباس کبریتی

پارچه مخمل کبریتی Pinwale

این نوع پارچه برخلاف پارچه فیلی دارای تعداد زیادی برجستگی‌های کوچک در هر اینچ مربع است. برخی از ظریف‌ترین اشکال مخمل کبریتی pinwale دارای 21 راه‌راه ظریف در هر اینچ مربع هستند.

پارچه مخمل کبریتی اسپندکس

گاهی تولیدکنندگان منسوجاتی همچون پنبه، مخلوط پلی‌استر و پشم را با اسپندکس ترکیب کرده و پارچه مخمل کبریتی کشی تولید می‌کنند. از این نوع پارچه اغلب برای تولید لباس‌های بچه‌گانه استفاده می‌شود.

پارچه Bedford

پارچه Bedford یک پارچه آمریکایی است که بافتی مشابه پارچه مخمل کبریتی دارد. اما نخ‌های پرزدار این پارچه برش‌نخورده باقی مانده و خطوط راه‌راه این پارچه تا اندازه‌ای برجسته‌تر از مخمل کبریتی است.

نحوه شستشو و نگهداری پارچه مخمل کبریتی

• زمانی که قصد شست‌وشوی این پارچه را دارید، بهتر است با آب سرد یا ولرم بشویید. چراکه آب داغ باعث چروک شدن پارچه مخمل کبریتی می‌شود.

• در زمان شست‌وشو پارچه طرح مخمل کبریتی بهتر است، ماشین لباس‌شویی خودتان را خیلی پر نکنید. چراکه سبب به وجود آمدن آسیب در این پارچه می‌شود.

• همچنین بهتر است بدانید که برای شست‌وشوی این پارچه درون ماشین لباس‌شویی حتماً آن را پشت و رو کنید. این روش سبب می‌شود تا پارچه شما دچار آسیب و چروک نشود.

• بعد از شست‌وشوی این پارچه زمانی که می‌خواهید آن را خارج کنید، حتماً خشک‌کن روی پایین‌ترین درجه تنظیم شود. بهتر است زمانی که خواستید پارچه را از ماشین لباس‌شویی خارج کنید کمی دارای رطوبت باشد.

• پس از شست‌وشوی این پارچه اگر دچار چروک شد، می‌توانید آن را اتو بزنید. برای اینکه بتوانید پارچه مخمل کبریتی را بدون هیچگونه مشکلی اتو بزنید باید آن را از پشت اتو بزنید. حتما به یاد داشته باشید که حرارت اتو نباید زیاد باشد. در زمان اتو زدن، اتو را خیلی بر روی پارچه قرار ندهید. چراکه موجب آسیب به پارچه شما می‌شود.

مدل لباس کبریتی

کاربردهای پارچه مخمل کبریتی

پیراهن‌ها

پیراهن‌های مخمل کبریتی قدمتی دیرینه و طرفداران بسیاری دارند. این پیراهن‌ها پارچه‌ای قابل تنفس دارند و با گذشت زمان لطافت بیشتری پیدا می‌کنند. مدل‌های آستین بلند و دکمه‌دار پیراهن مخمل کبریتی گزینه مناسبی برای استفاده در استایل‌های مختلف هستند. همچنین اگر طرفدار ساده‌پوشی و استایل مینیمال و یا کلاسیک هستید، این نوع پیراهن‌ها بهترین گزینه برای شما هستند. مثلاً می‌توانید از پیراهن‌های مخمل کبریتی در زیر کت‌های اسپرت و همچنین کاپشن‌های خود استفاده کنید. 

مدل لباس پیراهن کبریتی

مانتوهای مخمل کبریتی

اگر به‌دنبال یک پارچه مناسب برای دوخت مانتو پاییزه هستید، پیشنهاد ما به شما پارچه مخمل کبریتی است. دوخت مانتو با پارچه کبریتی به شما کمک خواهد کرد تا مانتویی سبک و نسبتاً گرم داشته باشید. مانتوهای مخمل کبریتی دارای تنوع بالایی هستند که بانوان امروزی می‌توانند باتوجه به سلیقه و نیاز خود بهترین آن را انتخاب کنند. معمولاً مانتوهای پاییزه مخمل کبریتی اورسایز هستند. به‌طوری‌که می‌توانید، مطمئن باشید که این مانتو سنگین نیست و محدودیت حرکتی برایتان ایجاد نمی‌کند. این مانتوها را می‌توانید با انواع شلوار جین و اکسسوری‌های بافتنی ست کنید. همچنین با اضافه کردن یک پلیور سبک زیر این مانتوها می‌توانید استایل متفاوتی در فصل سرد سال داشته باشید.

مدل مانتو مخمل کبریتی

شلوارهای مخمل کبریتی

شلوارهای مخمل کبریتی قدمتی صدساله دارند و در طول سالیان ممتد موردعلاقه بسیاری از افراد بوده است. لطافت این شلوارها موجب شده است تا فرد احساس راحتی بیشتری از پوشیدن آن داشته باشد. می‌توان گفت در کنار لطافت و راحتی زیاد، دوام کمتری نسبت به شلوار جین دارند. شما می‌توانید شلوار مخمل کبریتی خود را با کفش مجلسی قهوه‌ای ست کنید. همچنین می‌توانید این شلوار را با تیشرت اسپرت و کفش کتانی بپوشید تا استایلی جذاب داشته باشید.

مدل شلوار مخمل کبریتی

سخن نهایی

پارچه مخمل کبریتی پارچه‌ای برجسته و بادوام است که تولیدکنندگان می‌توانند آن را با انواع مختلف مواداولیه تولید کنند. شهرت این نوع پارچه به‌دلیل الگوی برجسته منحصربه‌فردش است. بدین سبب استایل لباس با پارچه‌های مخمل کبریتی می‌تواند ظاهری خوشایند و زیبا به شما ببخشد. ما در این مقاله برای شما انواع پارچه طرح مخمل کبریتی را بیان کردیم. با مطالعه این مقاله و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای پارچه طرح مخمل کبریتی می‌توانید خریدی راحت و مطمئن را تجربه کنید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه